Irēna Lūse, Dita Lūse

Divas sarunas

2012.g. novembris - decembris

 

 

Irēna Lūse

 

Dzimusi Rīgā, Latvijā, 1948.gadā

 Izglītība:

1997.gadā         Mākslas Maģistra grāds

1966-1972         Latvijas Mākslas Akadēmija, Glezniecības nodaļa

1959-1966         J.Rozentāla Rīgas mākslas skola

 

Darbavietas:              

Kopš 2005.gada Latvijas Mākslas akadēmijas Glezniecības nodaļas asociētā profesore

Kopš 2004.gada Latvijas Mākslas akadēmijas Glezniecības nodaļas docente

1998.-2004.gada Latvijas Mākslas akadēmijas Glezniecības nodaļas lektore

1995.-1998.gada LMA Glezniecības nodaļas  Mākslas pedagoģijas nodaļas asistente

Kopš 1972.gada LMA Vakara sagatavošanas kursu gleznošanas pasniedzēja       

Kopš 1976.gada Latvijas Mākslinieku savienības biedre

Kopš 1999.gada Starptautiskās Mākslinieku asociācijas „B-13” (1994-2001) biedre 

           

Personālizstādes:

2012     Personālizstāde galerijā Aquarellcenter Dālarnā, Zvierijā

2011     Personālizstāde galerijā Aquarellcenter Stokholmā, Zviedrijā

2010     Personālizstāde mākslas galerijā  „Rhapsody House” Tenbridžvelsā, Kentā, Lielbritānijā

2008     Akvareļu personālizstāde galerijā „Bastejs” Rīgā, Latvijā

2008     „Sensitivity” galerijā Balta, Kauņā Starptautiskās Akvareļu Biennāles „Baltic Bridge” ietvaros

2007     “Message in blue” galerijā “Maksla XO” Rīgā, Latvijā

2003     „Mobilie sakari” galerijā “Maksla XO” Rīgā, Latvijā

1999     „Līdzsvara faktors”  Ivonnas Veihertes galerijā Rīgā, Latvijā

1994     „Gleznas” Rīgas galerijā Rīgā, Latvijā

1997     galerijā “Gila” Rīgā, Latvijā

2001     Gulbenes mākslas centrā, Gulbenē, Latvijā

 

Pēdējā laika nozīmīgākās grupu izstādes:

2012       Eiropas pilsētas latviešu mākslinieku gleznās, Rietumu bankas mākslas galerija, Rīga

2012     Starptautiskā akvareļu biennāle "Baltic Bridges", Kauņa, Lietuva

2012     Izstāde “Zaļš” A.Sūnas galerijā Rīgā, Latvijā

2011     „Three artists, three worlds” Aquarellcenter, Stokholma, Solentūna, Zviedrija

2011     ASPAS Pasteļu Biennāle, Oviedo, Spānija

2011     Litogrāfiju izstāde XO galerijā Rīgā, Latvijā

2011     Sievietes...sievietes...  sievietes ES pārstāvniecībā Rīgā, Latvijā

2011     Līdzgaitnieks  A.Sūnas galerijā Rīgā, Latvijā

2010     III Starptauskā Akvareļu Bienāle Viļņā, Lietuvā

2009     Tuareq Blue, galerijā Bastejs, Rīgā, Latvijā

2009     Zīmējumu izstāde   „Māksla XO” galerijā, Rīgā, Latvijā

2009     Litogrāfijas  „Māksla XO” galerijā, Rīgā, Latvijā

2009     „Gleznas uz dēlīša” galerijā Bastejs, Rīgā un UPB Birojā Liepājā, Latvijā

2008     Pasteļu izstāde Jelgavas Mākslas muzejā Jelgavā, Latvijā

2008     „Eiropas pilsētas” Agijas Sūnas galerijā

2008     „Eiropas pilsētas”  Latvijas pārstāvniecībā Eiropas Savienībā Briselē, Beļģijā

2008     Zīmējumu izstāde  „Māksla XO” galerijā, Rīgā, Latvijā

2008     Starptautiskā Akvareļu Biennāle  „Baltic Bridge” Viļņā, Lietuvā

2007     „Bosha karnevāls”  „Māksla XO” galerijā, Rīgā, Latvijā

2007       LMA Glezniecības nodaļas mācībspēku gleznu izstāde galerijā Bastejs, Rīgā, Latvijā

2007     “Balle” galerijā “M6”, Rīgā , Latvijā

2006     Starptautiskā Akvareļu Biennāle  „Baltic Bridge”  Kauņā, Lietuvā

2006     “Viva Mexica”  „Māksla XO” galerijā, Rīgā, Latvijā

2006     “Nodaļa” Latvijas Mākslas Akadēmijā

2006     Litogrāfijas  „Māksla XO” galerijā, Rīgā, Latvijā

2006     Izstāde  “Goijas karnevāls„ „Māksla XO” galerijā, Rīgā, Latvijā

2005     Starptautiskā akvarelistu izstāde Stokholmā, Zviedrijā 

2005     Beidžinas (Pekinas) Otrā Starptautiskā mākslas Bienāle „China 2005”, Beidžinā, Ķīnā

2005     grupas izstāde  “Neparedzamais”, Madonas mākslas muzejā

2005     “Nakts serenāde” „Māksla XO” galerijā, Rīgā, Latvijā

2005     „Litogrāfi”  „Māksla XO” galerijā, Rīgā, Latvijā

2004     “6 no Rīgas” Latvijas akvarelistu izstāde Stokholmā, Zviedrijā

2004     “Karnevāls” „Māksla XO” galerijā, Rīgā, Latvijā

2004     Latvijas modernās mākslas izstāde Pekinā, Ķīnā

2003     „Litogrāfi”  „Māksla XO” galerijā, Rīgā, Latvijā

2003     Miniatūru izstāde Rīgas galerijā Rīgā, Latvijā

2002     „Litogrāfi”  „Māksla XO” galerijā, Rīgā, Latvijā             

2002     Ikgadējā tēlotājas mākslas izstāde "Rudens’02" izstāžu zālē “Arsenāls”, Rīgā, Latvijā

2002     Miniatūru izstāde Rīgas galerijā Rīgā, Latvijā

2002     “Europastello” Mūsdienu Eiropas pasteļgleznotāju izstāde Florencē, Itālijā

2002     Starptautiskā akvareļu izstāde „Akvarelis, akmens, papīrs” UPSD Mākslas centrā           Stambulā, Turcijā

2002     “Latvija, Pārsteidzošā 20.gs.māksla” Stedelijicas muzejā, Cvollē, Nīderlandē

2002     Latvijas akvarelistu izstāde Pori, Somijā

2002     Ikgadējā tēlotājas mākslas izstāde “Rudens’01” izstāžu zālē “Arsenāls”, Rīgā, Latvijā

2001     Latvijas gleznotāju litogrāfijas „Māksla XO” galerijā, Rīgā Latvijā

2001     Latvijas akvarelistu izstāde Heidelbergā, Vācijā

2001     “Aquarell International – Kunststatione” Fuldā, Vācijā

2001     Baltijas Akvareļu glezniecības Triennāle Klaipēdā, Lietuvā

2001     Miniatūru izstāde Rīgas galerijā Rīgā, Latvijā

2001     Starptautiskā Akvareļu glezniecības Triennāle izstāžu zālē “Arsenāls”, Rīgā, Latvijā

2000     Ikgadējā tēlotājas mākslas izstāde "Rudens’2000" izstāžu zālē “Arsenāls”, Rīgā, Latvijā

2000     LMA Glezniecības nodaļas mācībspēku izstāde Latvijas Mākslas Akadēmijā, Rīgā 

www.irenaluse.com

 

 

               

1. Blue 60x90 a/eļļa                                               2. Īrisi pilsētā 100x80 a/eļļa            3. Vērotāja. Goijas motīvs  90x116 a/eļļa

 

   

4. Kaķu spēles 80x100 a/eļļa                   5. Zivs 90x115 a/eļļa                                  6. Rīta vējš 89x116 a/eļļa

 

     

7. Marokas ornaments 89x116 a/eļļa              8. Paralēlās ēnas 100x120 a/eļļa                 9. Meksikas meitene 80x100 a/eļļa

 

                                  

10. Agadīra 100x100 a/eļļa                      11. Kritušie eņģeļi 90x110 a/eļļa                        12. Venēras dzimšana 100x100   a/eļļa

 

             

13. Pusnakts 100x120 a/eļļa                      14. Koljūra 89x116 a/eļļa                                  15. Portrets 46x50 a/eļļa

 

                           

16. Venēras dzimšana 73x92 a/eļļa                            17. Ēģipte 73x92 a/eļļa                                18. Saulrietā 68x52  pap/akv.

 

             

19. Vakars 66x50 Pap/akv.  20. Gaisma 54x74 pap/akv.                                 21. Sarkanā laiva 54x74 pap/akv.

 

      

22. Ceļš uz jūru 54x74 pap/akv.                  23. Pelēkais pāris 66x50 pap/akv.     24. Sarkanā deja 70x100 pap.akv

 

       

25. Meža mala 81x118 pap/jaukta tehnika   26. Tveice  79x108 pap/jaukta tehnika 27. Atspīdumi 89x119 pap/jaukta tehnika

 

          

28. Ainava pap/jaukta tehnika                                29. Sārtā gaisma pap/jaukta tehnika     30 . Jūra I pap/jaukta tehnika

 

     

31. Jūra II pap/jaukta tehn                           32. Deja 35x46 a/past                          33. Gaļas veikals 50x70 a/past

 

               

34. Jātniece 34x37 A/past                        35. Karnevāls  a/past                                 36. Tango a/past

 

                

37. Dejotāji A/past                                        38. Sārtā gaisma 50x60  A/jauktā tehn.     39. Ziema 50x70 A/jauktā tehn.

 

  

40. Kurzemes jūrmala 50x70 A/jauktā tehn.       41. Deja 47x120

 

                                      

42. BAKHANĀLIJA  50X40                43. Sievietes smiltīs 45x65                                                 44. Mīlestības puķe  75x60

 

         

45. Aiziet…  80x110                                           46. Īrisi  89x116

 

IRĒNA LŪSE. SIEVIETES GLEZNIECĪBA.

 Eva Lapinska, mag art

     Vai ir iespējams izšķirt, ar ko atšķiras sievietes un vīrieša radīta glezniecība? Izrādās – ir. Un viens no spilgtākajiem piemēriem ir latviešu gleznotājas Irēnas Lūses daiļrade.

   Nē, tas nav izvēlētās tehnoloģijas, nedz kompozīcijas teorijas jautājums, kas savos pamatos ne ar ko neatšķiras, jo abu dzimumu studentiem Latvijas Mākslas akadēmijā, kur šobrīd glezniecību māca arī Irēna, tiek pasniegta vienādi. Tā ir kāda netverama un vārdos neformulējama noskaņa, kas ļauj nešauboties teikt – to gleznojusi sieviete. Tā ir tikko jaušama iekšēja smarža, gaisma, krāsu kombinācija, kas sniedz lidojuma un viegluma izjūtu, nojausmu par dzīves svinēšanu, prieku pat par esības smagumu.

Irēna strādā dažādās - eļļas, pasteļa un akvareļa glezniecības tehnikās. Viņas radošā biogrāfija ir bagāta – darbi tikuši eksponēti daudzos ievērojamos mākslas forumos Eiropā un citur pasaulē, bijušas arī vairākas personālizstādes. Bet gleznotāja nebeidz pārsteigt ar savu rokraksta svaigumu, viņai vien raksturīgo sižeta atklāsmes patiesumu un savdabīgo intimitāti, par galveno tēmu atklājot sievietes sarežģītos iekšējos pārdzīvojumus un pasaules skatījumu. Tas lieliski parāda mākslinieka misiju – pacelt subjektīvas izjūtas vispārināta simbola līmenī.

   Jau savos eļļas gleznojumos māksliniece spējusi radīt šo it kā netveramo, no neredzama, iekšēja avota plūstošas, kliedētas gaismas iespaidu, to attīstot un pilnveidojot pastelī.

   Bet akvarelis ir īpaša tehnika – tā uzliek pienākumu darbu veikt nevainojami, jo jebkura kļūda, jebkurš labojums var neglābjami sagraut trauslo ūdens un pigmenta simbiozi uz graudainās pamatnes. Irēnas Lūses akvareļos tas notiek dabiski – citāds risinājums nemaz nav iespējams, viņas niansētā krāsu pasaule ir kā radīta šai tehnikai. Viņas dejojošie, lidojošie tēli it kā paši piepilda lapas formātu, kustoties sev vien dzirdamas mūzikas pavadījumā… Tie tik dabiski iekļaujas kompozīciju krāslaukumos, ka veidojas pilnīgi nedalāmas, harmoniskas vides vīzija. Tas tāpēc, ka Irēna glezno savu dzīvi – tver mirkļus, kas citiem paslīd garām nemanīti, neizjusti, bet mākslinieces uztverē it kā nofiksēti, izgaršoti un izfiltrēti caur apziņas visdziļākajiem līmeņiem. Akvareļglezniecībai raksturīgs tieši tāda paša rakstura process – mirklīgs otas pieskāriens, tā saplūšana ar citiem, iepriekš ieklātiem krāsas slāņiem, radot vienotu veselumu. Apstādināts mirklis. Ātri žūstoša realitātes ilūzija. Un putna vieglums.

   Lai uzturētu uztveres asumu un emocionālās enerģijas apriti, māksliniece daudz ceļo – iespaidi radošam darbam gūti gan Meksikā, gan Ķīnā, gan Amerikas Savienotajās valstīs. Irēna daudz studējusi arī Eiropas mākslas krātuves, radot jūtamu un neatsveramu kultūras pieredzi gan savai daiļradei, gan darbam ar mākslas studentiem. Tā ir universālā mākslas telpa, kas caurvij viņas tēlu pasauli, padarot tos tuvus un saprotamus dažādās valodās domājošiem skatītājiem.

   Trauslais, ārpus telpas un laika eksistējošais sievietes stāvs ir dominējošais motīvs gandrīz visos darbos. Viņa dejo – viena, ar vīrieti, ienirstot citu figūru burzmā; viņa ir kaila – drīzāk mentāli, nevis vienkārši bez drānām; viņa mīl – ne tikai vīrieti, bet arī pati savu bezmiesiskumu, mīl ziedus, mīl dzīvniekus, mīl lietu, jūru un visu citu pasauli, kurā tik lieliski iederas un ar kuru spēj tik pilnīgi saplūst. Tā ir sievietes vide, ko viņa labi pazīst, ko izjūt kā vienotu pasauli. Nav grūti nojaust, ka šī tēla prototips ir pati māksliniece – nevis ķermeniski, bet vizualizējot savas dvēseles dažādās izpausmes, caur glezniecību piešķirot tām formu, krāsu un raksturu. Šis tēls var pašklonēties, pat vienas kompozīcijas ietvaros tikt pavairots, kamēr tas ar sevi piepilda visu gleznas plakni. Būtībā, nemaz nav svarīgi, vai attēlota viena figūra vai neskaitāmi daudzas – viņas visas ir tās vienīgās, īstās, dažādas izpausmes un aspekti. Varbūt tādēļ māksliniece savai lidojošajai sievietei nav devusi konkrētus vaibstus, tās veidols gleznots vispārinātās, anatomiski pareizās proporcijās.

   Visu Irēnas Lūses glezniecību vienojošs komponents ir gaisma, kā krāsu paletes pastāvēšanas visnepieciešamākais priekšnosacījums. Viņas kompozīciju pamatā ir harmonisks dažādu lokālu krāslaukumu salikums. Šīs tīrās, melodiskās krāsas it kā mirdz no iekšpuses, padarot gaismu par galveno materiālu, no kā tiek veidota glezna, kā rezultātā dažādu toņu pigmentu lietojums ir otršķirīgs jautājums. Lai kādā glezniecības tehnikā māksliniece strādā, viņas lietotā krāsu gamma ir apbrīnojami dzidra, nekad nerodas tā saucamais piedeguma iespaids. Neraugoties uz specifiskajām, it kā izplūdušajām tēlu aprisēm, kompozīcijas elementi nekad nesaplūst kopējā, neizteiksmīgā, brūngani pelēkā masā, tie ir kā senlaiku stikla vitrāža, tik skaidri nolasāmi savā caurspīdīgumā. Tik gaisīgi - gan vizuāli, gan saturiski.

   Tāda ir sievietes glezniecība. Mācēt saskaņot savu iekšējo emociju pasauli ar krāsu radīto vizuālo realitāti, abām liekot atklāt un papildināt vienai otru, ar to sniedzot baudījumu citiem. Lieliski pārzinot tehniskos paņēmienus, meistariski rotaļāties ar saviem subjektīvajiem pārdzīvojumiem, domām, izjūtām, pārliecinoši liekot izdzīvot, izdejot visu mirklīgo emociju gammu arī skatītājam.

 

 

Dita Lūse

Dzimusi Rīgā, Latvijā 1972.gadā

 

Izglītība:

Prof. I. Zariņa un prof. A. Naumova glezniecības meistardarbnīca (1994-1996) Mākslas Maģistra grāds (1996)

Latvijas Mākslas Akadēmija, Glezniecības nodaļa (1990-1994)

ASV Viskonsīnas štata universitāte La Crosse, mākslas koledža (1991-1992)

Jaņa Rozentāla Rīgas Mākslas vidusskola (1982-1989)

 

Apbalvojumi:

Profesionālās žūrijas balva „Labākais mākslinieks klasiskās glezniecības kategorijā” izstādē Aviskar 2012, Galerijā Gold, Kalkutā, Indijā (2012)

 

Personālizstādes:        

2012                 Gaisma Agijas Sūnas galerijā                

2011                 Personālizstāde Ventspils 1.ģimnāzijā

2009                 Mantinieki galerijā Istaba

2009                 Fragility Ļubjanas Universitātes galerijā

2009                 Fragility galerijā Laterna Črnomeļ, Slovēnija

2007                 Citāti Agijas Sūnas galerijā

2005                 Krūšu faktors galerijā Istaba                                        

2005                 Kodols Agijas Sūnas galerijā                 

2003                 Sākums Agijas Sūnas galerijā    

2003                 Personālizstāde Ventspils 1.ģimnāzijā     

2002                 Tuvplāns Agijas Sūnas galerijā 

2002                 Fragments Ivonnas Veihertes galerijā   

2001                 Pilsēta vienam salonā "Līvs"                 

2000                 Vientulības arhitektūra Agijas Sūnas galerijā

1998                 Matildes dejas Agijas Sūnas galerijā     

1998                 Kopā ar L.Daņiļevsku Agijas Sūnas galerijā

  

Pēdējā laika nozīmīgākās grupu izstādes:

Eiropas pilsētas latviešu mākslinieku darbos, Rietumu bankas galerija Rīgā (2012)

Santorīni Mākslas Biennāle, Santorīni, Grieķija (2012)

Aviskar 2012, East meets west, galerijā Gold, Kalkutā, Indijā (2012)

HanseArt mese Brēmenes Arēnā, Brēmenē, Vācijā (2011)

Maphiart, Legalitātes festivāls, Villā Filippina, Palermo, Itālijā (2011)

Berliner Liste, Laikmetīgās mākslas mese, Berlīnē, Vācijā (2011)

For the love of Art, The Acquire Arts galerijā, Londonā, Lielbritānijā (2011)

Eiropas pilsētas I-IV, Agijas Sūnas galerijā (2008-2012)

Wikiarte atklāšanas izstāde Wikiarte galerijā, Boloņā, Itālijā (2011)

21 no 21.pēc 10 gadiem grupas izstāde A.Sūnas galerijā Rīgā (2011)

Expo Officine Artistiche starptautiskas grupas izstāde Boloņā, Itālijā (2010)

World of Art mākslinieku grupas izstāde Urānijas centrā Berlīnē, Vācijā (2010)

HanseArt mese Brēmenes Arēnā, Vācijā (2010)

Beidžinas Starptautiskā Mākslas Biennāle Ķīna 2010, Beidžinā, Ķīnā (2010)

Battersea Contemporary Art Fair  Londonā (2010)

The Art of Peace Deitonas Starptautiskajā Miera muzejā Ohaio ASV (2009)

Grupas izstāde Cannery Art & Design centre, Deitonā, Ohaio, ASV (2009)

Multipoint Univerzum galerijā Nitrā, Slovākijā (2009);

European Contemporary pARTy, Opera gallerijā, Budapeštā, Ungārijā (2009)

Eiropas pilsētas Agijas Sūnas galerijā un Latvijas pārstāvniecībā ES Briselē (2008)

Europe, KUD Laterna galerijā, Crnomeljā, Slovenijā (2008)

Battersea Contemporary Art Fair  Londonā (2008)

 

Latvijas Mākslinieku Savienībā kopš 1999.gada.

 

www.ditaluse.com

 

       

1. Pie loga. 2010. 50x60                      2. Alhambras debesis                                 3.Milānas atspīdumi. 2012. 63x100

               

4. Klosteris (Pēcpusdiena). 2010. 100x100     5. Draudi un cerības 2011 140x160                   6. Berlīne. 2011. 120x70       7. Florence blue. 2012. 60x70

           

8. Barselona. 2011. 73x92                         9. Florences nakts. 2012. 110x150                  10. Pelēkais ritms. 2012. 70x80

       

11. Equus II 2011. 116x89   12. Draugi II. Suns. 2012. 112x120      13. Draugi I. Cilvēks. 2012. 112x120    14. Kauli. 2012. 90x100

         

15. Florences grīda. 2010. 60x80                     16. Maigums. 2008. 100x100         17. Made in Italy. 2008. 90x120

   

18. Gaismēnas. 2012. 70x90                  19. Gaisma un telpa. 2011. 80x115                20. Katedrāle. 2008. 89x116

                           

21.Savienojums. 2012. 90x100                    22. Pakavs. 2012. 90x100                               23. Kustība. 2012. 90x100

       

24..Portugal blue. 2012. 75x160                                                  25. Pirms negaisa. 2012. 90x110      26. Parīze. 2011. 120x70

          

27. Mēness gaisma. 2012. 90x110              28. Negaiss Nicā. 2012. 70x80              29. Restaurācija .2008. 89x116

                  

30. Augšup. 2010. 60x80                                      31.Upuris. 2008. 100x100                   32 Tomāras flīzes. 2012. 60x70

          

33. Saules gaisma. 2012. 70x90                 24. Equus I. 2011. 116x89  35. Via Apia. 2011. 100x100     36.Sjēna. 2008. 145x90

            

37. Sniegpārslas. 2010.  50x60                   38. Sicīlijas saule. 2012. 90x110                  39.Saulriets. 2011 80x100

      

40. Ripojošie apelsīni. 2010. 50x60  41. Zilā grīda. 2010. 60x60    42. Silueti. 2012. 70x70      43. Lustra

           

44. Liecinieki                                    45. Uzraksts - veltījums         46. Zilā grīda                                47.Klosteris

 

Glezniecības galvenais uzdevums, manuprāt, ir uzrunāt un saviļņot ar vizuāliem līdzekļiem, radot emocionālu un intelektuālu baudījumu. Tiecoties pēc šī mērķa, izvēlos strādāt pie tēmām, kuras mani patiesi iedvesmo. Jau vairākus gadus esmu aizrāvusies ar  gaismu un ēnu attiecībām, telpiskumu, dziļumu un to radīto īpašo gaisotni. Es izbaudu to, kā gaisma izceļ ornamentus, savukārt ar viduslaiku grīdu un sienu motīviem es pievienoju darbiem laika dimensiju. Gaisma mani interesē visās tās izpausmēs. Jau ilgāku laiku strādāju pie darbiem, kas veltīti zirgu un cilvēku anatomijas skaistumam, skatītam caur rentgena gaismas prizmu. Strādāju eļļas tehnikā, izmantojot vienīgi plānu glezniecības paņēmienu un ar daudzkārtīgiem lazējumiem mēģinu panākt vibrējošu dziļumu. Patīk reizēm detaļās izmantot zīmuļa līniju kā izteiksmes līdzekli. Glezniecība man joprojām šķiet kā izaicinājums un visaizraujošākais mākslas veids.

Dita Lūse

Ieskats izstādē